mandag 21. september 2015

UFO parade

Vi renoverer og trappa opp til loftet hvor jeg har syrom, blir demontert på tirsdag. Jeg vil ikke ha tilgang til  syrommmet mitt før om ca tre uker. Jeg skal derfor prøve meg på en ufo oversikt og kanskje lage en prioritert plan. Nå får jeg også ekstra god tid til  mine håndsømprosjekt


Dear Jane

Jeg deltar i  Dear Jane gruppa i Lappeklubben Lapp og Lørv på Storsteinnes i Balsfjord kommune. Vi møtes en tirsdag i måneden og har det veldig trivelig. Vi syr teppet for hånd og jeg lærer mye nytt.
Det går ikke så fort med meg, men jeg koser meg med håndsøm på strek og ser at det blir både mere nøyaktig og finere enn maskinsøm. Jeg har sydd sammen blokkene i rad A og er godt i gang med rad B. Målsettinga er ei rad i måneden. Det gjenstår 11 rader.











Robins Nest



Dette er også søm på strek. Da jeg begynte på denne quilten, kunne jeg ikke denne teknikken. Jeg fant gode veiledninger hos Jinny Beyer på https://www.jinnybeyer.com/quilting-with-jinny/tips-lessons/detail.cfm?instanceId=2177FB40-CF44-7E85-01E9A175B1B3D150 og gikk trøstefullt igang. Det stoppet opp her, men nå som jeg har fått mer øvelse ved å sy Dear Jane blokker for hånd, skal det nok gå bedre. Jeg har sydd 52 små hexagonrosetter som skal monteres på neste bord. Det blir kanskje noe jeg prioriterer nå som symaskinen er parkert.





Vignette in stitches


Store deler av dette teppet er ferdig sydd, men broderinga gjenstår. Design Leanne Beasley Nå blir det kanskje en mulighet til å jobbe mer med dette teppet. På denne bloggen kan du se bilder av det ferdige teppet http://vignetteinstitches.blogspot.no/ i andre farger enn mine. Jeg har holdt meg til de originale fargene.

Pfeffernusse

Dette prosjektet går sakte fremover . Da jeg hadde sydd sammen alle timeglassblokkene og prøve sydde ei blokk med timeglass og strimmelblokker, viste det seg at sømmene ikke låste hverandre. Jeg hadde strøket alle trekantene mot den mørke trekanten, men for å få sømmene til å låse måtte jeg stryke trekantene mot de lyse. Hovedregelen er å stryke mot det mørke stoffet, men her har jeg gjort et unntak og  her blir  det den beste løsningen. Alternativet var å jukse og tvinge sømmene gjennom heile teppet. Jeg blir lett frustrert når jeg må slåss med sømmer som ikke låser  og syntes det er enklere å sprette og vri sømmrommet mot den lyse trekanten. Det vil ta tid, men sprettinga kan jeg gjøre i ventetiden.





Planlagte prosjekt 

Jeg blir lett inspirert  av nye stoffer og mønster, og får hele tiden lyst på noe nytt. Selv om syrommet er fullt av stoff og utstyr, og jeg jevnlig innfører kjøpestopp, så siger det inn jevnt og trutt noe nytt.
Nå er det Jen Kingwell som inspirerer meg. Jeg har sydd restetepper av mørke og gamle stoffer i lang tid og føler nå behov for farger og stoffer med mye mønster. Jen Kingwell sine stoffer  gir meg energi og gode følelser.




Mens jeg venter på tilgang til symaskinen skal jeg vaske stoffene






Lucy Kingwell, datter til Jen Kingwell, har designet dette teppet, som er et håndsømprosjekt. På Jen Kingwells hjemmeside finner du mønsteret http://www.amitie.com.au/shop/c/p/Smitten-by-Lucy-Carson-Kingwell-for-Jen-Kingwell-Designs-x4700618.htm




Stoffer til Smitten fra Kathrines Quiltestue




Stoffer til et venninneteppe

Jeg gleder meg til å sy tepper av disse herlige stoffene.

Jeg har flere planer og ufoer, men noen ganger blir de fortrengt til fordel for nyere
prosjekt.




















1 kommentar:

  1. Skal si du er flittig med stoff og nål!
    Og så flotte tingene blir...fargene er jo så nydelige:) Å møtes av og til med felles interesser må jo være veldig hyggelig og inspirerende:)
    Kos deg med stingene..til syrommet er iorden:)

    SvarSlett